گاز استخراج و پالایش شده، پس از آنکه توسط خطوط انتقال گاز سراسری به مقصد میرسد باید توسط رگلاتور گاز ( یا رگولاتور گاز ) برای مصرف کننده خانگی یا صنعتی قابل استفاده شود.

برای انتخاب و خرید یک رگلاتور گاز باید با انواع مختلف شهری و صنعتی آن و مشخصات فنی هر یک آشنا شویم. در ادامه ضمن آشنایی با انواع رگولاتور، معیارهای انتخاب بهترین رگلاتور گازی برای هر نوع را در ایران از نظر قیمت و کیفیت مرور خواهیم کرد.

وظیفه رگلاتور گاز

برای انتقال گاز از مبدا پالایشگاه به مقصد شهرها، روستا ها و کارخانجات مجبور به افزایش فشار گاز و در صورت نیاز استفاده از ایستگاه های تقویت فشار گاز هستیم که در نهایت لازم است فشار گاز قبل از تحویل به مصرف کننده کاهش یابد. بطور کلی تجهیز کنترلی فشار شکن گاز یا رگلاتور (Gas Regulator) وظیفه کنترل و کاهش فشار گاز خروجی را بر عهده دارد.

انواع رگولاتور گاز

رگولاتورهای گاز از نظر فشار کاری، محل مصرف و میزان ظرفیت قابل عبور خود به دو دسته ی ذیل تقسیم میشوند:

  • رگلاتورهای گاز صنعتی (Industrial Gas Regulator) : که عموما در فشارها کاری (Working Pressure) و ظرفیت های بالا استفاده میشوند.
  • رگلاتورهای گاز شهری (Domestic Gas Regulator) : برای مصرف کنندگان خانگی گاز و فشار های کاری پایین تولید و استفاده میشوند.

 

انواع رگلاتورهای گاز شهری یا خانگی:

رگلاتورهای گاز شهری بر اساس فشار ورودی و خروجی و نیز ظرفیت رگولاتور دسته بندی میشوند.

عموما فشار ورودی رگلاتورهای گاز شهری 60 یا 2 psi یا 2 پوندی (معادل 4 یا 0.138 بار) میباشد.

فشار خروجی رگلاتور ها بسته به نیاز مصرف کننده 2 پوندی یا 1/4 پوندی خواهد بود، البته در شهرها رگلاتور علمک گاز درب منازل برای تبدیل و کاهش فشار 2 به 1/4 پوند مورد استفاده قرار میگیرند.

بنابر این از ترکیب فشارهای ورود و خروج بالا انواع رگلاتور گاز شهری از نظر فشار به شرح ذیل بدست خواهد آمد:

  • رگلاتور 60-2 پوندی
  • رگلاتور 60-1/4 پوندی
  • رگلاتور 2-1/4 پوندی

همچنین از نظر ظرفیت رگلاتورهای گاز شهری به دو دسته کلی ظرفیت پایین (6، 10، 20، 25 متر مکعب بر ساعت) و ظرفیت بالا (40، 70، 100، 160، 250، 400 و 500 متری) تقسیم میشوند. بدین ترتیب سایزینگ رگلاتورها از 3/4 اینچ، 1 اینچ، 1/2 1 اینچ، 2 اینچ، انتخاب میشود.

از منظر نوع اتصال رگولاتور ها به دو دسته دنده ای و فلنجی تقسیم میشوند.

سیستم های ایمنی در رگولاتورهای گاز شهری عبارتند از:

  • قطع جریان گاز در زمان کاهش فشار خروجی از حد تعیین شده  (Low Pressure Shut Off)
  • قطع جریان گاز در زمان افزایش فشار خروجی از حد تعیین شده  (High Pressure Shut Off)
  • تخلیه گاز در صورت افزایش بیش از حد فشار گاز (Safety Relife)

انواع رگلاتور های صنعتی و تاثیر مشخصات فنی آنها بر قیمت

رگولاتور یا رگلاتورهای صنعتی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی بسته به سیال خود دسته بندی میگردند.

همانند رگولاتورهای گاز خانگی برای رگلاتورهای صنعتی نیز پارامترهای مهم و تاثیر گذار در انتخاب مناسب ترین و بهترین فشار شکن جریان عبارتند از:

  • ظرفیت (Capacity) : رگلاتور صنعتی در ظرفیت های 400، 1000، 2500، 5000، 10000 متری، تا ظرفیت های بالاتری نظیر 20000، 30000، 50000، 100000 و بیشتر تولید شده به فروش میرسند. هر چه ظرفیت رگلاتور بیشتر شود، تاثیر مستقیم بر سایز رگلاتور و نتیجتاً قیمت خواهد داشت. نوعی از رگولاتور های با ظرفیت بالا top entry بوده که به لحاظ سهولت در نگهداری و تعمیرات به شکل خاصی طراحی و ساخته میشوند. مدلهای reflux و aperflux مارک فیورنتینی از این جمله اند.
  • حداکثر فشار ورودی (Maximum Inlet Pressure) : در ظرفیت های بالاتر متریال بدنه و قطعات رگلاتور نظیر فنر، دیافراگم، اسلیو بطور اختصاصی تولید و استفاده میگردند لذا رگلاتور با فشار کاری بالاتر عموماً قیمت بالاتری در قیاس با رگولاتور گازی در ظرفیت مشابه و با فشار پایین تر خواهد داشت.
  • فشار خروجی (Outlet Pressure or Set Pressure) : مهمترین نقش و وظیفه رگلاتور همانطور که اشاره شد کاهش فشار تا حد مورد نظر مصرف کننده است، دقت رگلاتور و رنج تنظیم و کنترل فشار خروجی از پارامترهای مهم در طراحی و ساخت یک رگلاتور صنعتی خواهد بود.

فشار طراحی رگولاتور با اعمال ضرایب مشخص مطابق استاندار بر اساس فشار کاری یا حداکثر فشار ورودی رگولاتور تعیین میگردد.

رگولاتور های خاص در فشارهای کاری بالا (200 بار) یا پایین (رگلاتورهای میلی باری) و یا صنایع حساس پتروشیمی همچنین با سیال گاز ترش و دارای استاندارد NACE MR 0174 که متریال ضد خورندگی دارند نیز تولید و استفاده میگردند.

در ایستگاه های تقلیل فشار گاز از رگلاتورهای صنعتی بهمراه شاتاف ولو نظیر FISHER مدل EZR و نیز رگلاتور صنعتی گاز سوزان مدل 7722 و نیز رگولاتورهای جریان محوری یا اکسیال (Axial Flow Valve) استفاده میگردد.

رگلاتورهای صنعتی بسته به نیاز خریدار میتوانند با شاتاف والو یا بدون شات آف ولو انتخاب گردند. همچنین اکسیال ها در دو نوع تک پایلوت و یا دو پایلوت (فیدر پایلوت) تولید، عرضه و به فروش میرسند لذا برای انتخاب مناسب ترین قیمت باید به مشخصات فنی مد نظر مشتری دقت نموده و در نتیجه بهترین قیمت را ارائه نمود.

کادر فنی شرکت پترو نصب در این رابطه همیار مشتریان محترم خواهد بود.

سازندگان داخلی و برندهای خارجی رگولاتورهای صنعتی و شهری موجود در بازار ایران

منابع متعدد داخلی و خارجی از جمله رگولاتور گازسوزان، فیشر، تارتارینی، رومباخ، الستر، فیورنتینی و … که دارای تاییدیه شرکت ملی گاز ایران بوده و در فهرست بلند منابع تامین وزارت نفت (Vendor List) قرار دارند همواره مورد خرید و استفاده مصرف کنندگان قرار میگیرند، لیکن آنچه مسلم است خرید رگولاتوری که با شرایط تحریم و محدودیت های فعلی در کشور امکان ارائه خدمات پس از فروش مهیا و خرید قطعات یدکی آن بدون هیچ مشکلی در دسترس باشد بهترین و اقتصادی ترین گزینه ممکن خواهد بود. رگلاتور گازسوزان پیشرو در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بعنوان اولین سازنده داخلی رگلاتور گاز شهری در ایران در زمینه تولید و فروش رگلاتور های گاز شهری و صنعتی پیشتاز بوده و علاوه بر آنکه سالانه بیش از 70 درصد از نیاز داخلی کشور به انواع رگولاتور را مرتفع مینماید در زمینه صادرات نیز همواره سرآمد بوده است.

فروش و قیمت رگلاتور شرکت گازسوزان 

برای آگاهی از آخرین قیمت فروش، خرید، تعمیر و سرویس رگلاتور گازسوزان و سایر سازندگان مورد تایید شرکت ملی گاز ایران میتوانید با کارشناسان ما در این زمینه ارتباط حاصل نمایید.