برای اندازه گیری حجم گاز مصرف شده در مقیاس خانگی و یا صنعتی به انواع کنتورهای گاز شهری دیافراگمی و یا توربینی احتیاج خواهیم داشت.

در این مطلب به بررسی مشخصات فنی انواع تجهیزات اندازه گیری حجم گاز مصرفی خواهیم پرداخت و در ادامه از آخرین لیست قیمت و نحوه فروش کنتورهای گاز آگاه خواهیم شد.

کنتور گاز چگونه کار میکند؟ نحوه عملکرد، مشخصات فنی و انواع کنتور گاز دیافراگمی

مصارف گاز مشترکین خانگی و تجاري تا 160 متر مکعب بر ساعت را میتوان بـا کنتورهاي دیافراگمی اندازه گیري نمود. فشار گاز تحویلی به این مشترکین 1/4 تا 2 پوند بر اینچ مربع (PSI) میباشد. یک کنتور حجم گاز را به صورت تجمعی از حجم های کوچک اندازه گیری می کند. در حقیقت در کنتور های دیافراگمی گاز پر و خالی شدن دهلیزها شمارش شده و با هم جمع می گردند. در واقع در یک کنتور گاز دیافراگمی حجم گاز عبوری با شمارش تعداد حرکت های دیافراگم اندازه گیری می شود.

در داخل بدنه اصلی این کنتور ها یک مکانیزم مکانیکی قرار دارد و اطراف آنرا گاز ورودي به کنتور فرا گرفته است. این مکانیزم از دو محفظه فلزی تشکیل شده است. هر یک از این دو محفظه توسط یک پرده دیافراگم به دو قسمت تقسیم شده است بطوریکه چهار محفظه یا دهلیز مساوي تشکیل میشود. ورودي به هر یک از این دهلیز ها داراي دریچه هایی است که ارتباط آنها را با فضاي گاز ورودي و یا مجراي گاز خروجی برقرار میسازد. در ابتدا گاز ورودي از فضاي اطراف مکانیزم داخلی وارد یکی از چهار دهلیز موجود شده و با پر شدن این دهلیز دیواره قابل ارتجاع آن حرکت نموده و موجب خالی شدن دهلیز مجاور میشود، میله متصل به دیافرگم ها نیز موجب حرکت دریچه ها شده و در نتیجه موقعیت دریچه ها تعویض می نماید. این حرکت همچنین باعث چرخش مکانیزمی متصل به شماره انداز میگردد. حجم دهلیز ها مشخص است بنا براین تعداد پر و خالی شدن آن ها در هر سیکل موجب تعیین حجم گاز عبوري میگردد. حرکت دورانی ناشی از عبور گاز از دهلیز ها توسط مغناطیس به شماره انداز کنتور که خارج از بدنه نصب شده است منتقل می شود. شماره انداز داراي یک مکانیزم چرخدنده محاسباتی است و در نتیجه تعداد حجم دهلیز ها به مترمکعب تبدیل می شود و در نهایت شماره انداز این مقدار را نمایش می دهد. شماره انداز کنتور هاي دیافراگمی داراي 8 رقم بوده که سه رقم آن اعشاري بوده و امکان اندازه گیري تا یک دسیمتر مکعب در ساعت را فراهم می سازد.
اصطکاك قطعات متحرك مکانیزم داخلی موجب ایجاد افت فشار در این کنتور ها خواهد شد. چون فشار کارکرد آنها درحد پایینی حدود میلی بار است لذا افت فشار ایجاد شده در فشار گاز ورودي عامل موثر در محدودیت ظرفیت کنتور هاي دیافراگمی میباشد. دقت اندازه گیري این کنتورها متناسب با حداکثر ظرفیت آنها میباشد. ولی همواره خطاي مجاز این کنتور ها از صفر تا بیست در صد حداکثر ظرفیت کنتور 2Qmax باید +_3درصد و از 2Qmax .تا Qmax باید+_ 2 در صد باشد.